Thursday 28 June 2012

Kepentingan matematik dalam kehidupan


-Ramai di antara kita tahu tentang kelebihan matematik dalam kehidupan ini.Sesetengah orang juga ada yang tidak tahu kepentingan matematik dalam kehidupan harian kita selain dari pengiraan asas.Mari kita memberi tumpuan kepada beberapa manfaat matematik dalam kehidupan ini.




-Kepentingan matematik adalah dua kali ganda pentingnya dalam kehidupan, ia membantu dalam kemajuan sains dan teknologi dan kedua pula adalah untuk membantu kita dalam memahami bagaimana proses alam semesta. Bagi masyarakat umum adalah penting untuk perkembangan peribadi mereka, kedua-duanya di tempat kerja dan dalam pengiraan fikiran.



-Matematik menyediakan alat kepada manusia biasa untuk memahami dunia dan bagaimana ia boleh berubah. Alat ini termasuk kemahiran yang diperlukan untuk penyelesaian masalah, sebab-sebab logik, dan kebolehan untuk berfikir dalam pelbagai cara.Matematik adalah sangat penting dalam kehidupan harian kita, dalam pelbagai bentuk pekerjaan, pembangunan dalam bidang sains dan teknologi, bidang perubatan, ekonomi kita, statistik alam sekitar atau pengiraan dan untuk membuat keputusan awam.



2 comments: